måndag 14 november 2011

Jag har ett troll hemma hos mig

Undras vad man har gjort för fel mellan barn ett och två...

Det sägs ju att man får de barn man förtjänar, att man får barnen för sina synders skull. Undras vad det är i mitt fall. Eller är det så att det är tjejer i största allmänhet? Alla grannar verkar ha haft samma problem med de små liven av kvinnligt kön. (var det nån som sa att det ligger i generna, och att det aldrig egentligen försvinner....vi bara lyckas förfina våra konster med åren!)

Lilla tjejen har vänt upp och ner på hela lägenheten hela helgen och det verkar som att det inte är över än. Var det nån som sa att det blir bättre efter 2?

Killen hade en kompis som sov över i fredags. Bara det är ju skoj. För dom, alltså. Klart att tjejen skulle vara med de stora grabbarna, men icke sa nicke. Hon fick inte vara med och det var då buset började.

Man kan inte annat än beundra (på avstånd) denna lilla människas uppfinningsrikedom. Hur kan de bara lära sig att hitta på så mycket? Och att de gör det så tyst. Och märker man inte vad de gör så hittar de på nått nytt. Märker man vad de göra, skiner hela ansiktet upp i en härlig "titta-vad-jag-kan"min och så hittar de på nått nytt.
Damen i fråga håller oss fullt sysselsatta hela dagarna med att;
* Duka fram tallrikar och glas, även när vi inte ska äta.
* Går i kylskåpet och plockar fram exakt det hon är sugen på.
* Tar bananer, skalar, äter några tuggor, lägger bananen åt sidan och skal likaså.
* Tar mina kaffekoppar, ställer fram stolen, sätter på kaffemaskinen och ska göra mig kaffe (sött jag vet...)
* Orsakar översvämningar i bidén på min toalett. Finns där inget papper (har nu lärt mig att inte ha det framme) så går hon och snor servetter på bordet (de finns inte där längre)
* Öppnar dörren så att katterna smiter ut
* Går igenom min väska för att hitta nyckeln till dörren så hon kan öppna
* Tar olika DVDfilmer, öppnar luckan till spelaren, trycker ut den, sätter i skivan och sätter på tv:n
* Idag har hon lekt konstnär på hela sig, på golvet i hennes och broderns rum, på kuddar, sängöverdrag, på killens möbler, på väggar och på 5 av 6 stolsöverdrag i vardagsrummet.

Vad ska hon bara hitta på härnäst???




2 kommentarer:

  1. Okej?!???Kan bara undra _" vad gjorde alla andra medan lilla syster yster testade kritors/ pennors resultat på olika material???? jodå, jag om någon vet att små barn hinner mycket på kort tid. Men HON verkar ha hunnit med VÄLDIGT mycket. Ett gott råd ! Så länge små barn ger ljud ifrån sig kan man i regel vara lugn. Det är när den där speciella tystnaden infinner sig som man bör ana ugglor i mossen. Min erfarenhet säger mig att det är den tystnaden man ska vara uppmärksam på. Dessutom- passa på att njuta av hennes " hjälpsamhet" , någonstans i 13-14-årsåldern försvinner den egenskapen.Se bara till att det inte händer ngn olycka med kaffekokaren eller spisen. Usch , jag blir rädd bara jag tänker tanken på vad som kan hända.Var rädd om er . Kramar Farmor

    SvaraRadera
  2. Vilken liten busråtta hon är. Men när man inte får vara med de stora att leka, då måste man ju hitta på något annat som väcker uppmärksamhet. Och det har hon verkligen lyckats med. Och som farmor säger, är det tyst, då vet man att något förbjudet är på gång. A:s morbror hade ju också lite hyss för sig, så vi vet hur det är. Men dekorera väggar och annat, så långt kom inte ens han. Hon lugnar säkert ner sig bara P kommer hem. Kramar till er alla. Mormor.

    SvaraRadera