Resor

JULMARKNAD I SIBIU

Om man inte vill resa så långt från Bukarest, men ändå få uppleva en gemytlig och traditionell julmarknad med härlig stämning kan jag varm rekommendera min favoritstad i Rumänien - Sibiu.

Vi tog oss upp dit med två härliga familjer till för två nätters vistelse. Staden i sig är supercharmig och en av våra favoritrestauranger finns i Sibiu. Men denna gång var det för julmarknadens skull.

På "Piata Mare" fanns en stor skridskobana som var öppen hela dagen och kvällen lång. Det fanns öppna matbodar med riktiga tyska korvar, sauerkraut m.m. Glühwein, eller Vin fiert (fjärt) som det heter här, serverades rikligt. Ponnyridning och diverse olika karuseller var uppmonterade och redo för all barn. Och så självklart fanns det all möjlighet för lite shopping i de små julbodarna. Dagen till ära, Rumäniens nationaldag, hade de även uppvisning av traditionell rumänsk folkdans som vi lyckades få en glimt av.
Barnen fick med sig små souvenirer och maken gjorde ett av sina fynd i form av en gammal (ny) hatt.

Vi spisade gott på restaurangen MAX där vi vuxna kunde vara vuxna och barnen vara barn i lekrummet med barnpassning.

_____________________________________________________________________________

ISTANBUL

Stor stad med en hel del att erbjuda både av väst och öst är väl det första man kan komma att tänka på när man hör Istanbul.
Denna gången besökte vi bara en lite bråkdel av staden och det i den gamla delen.
Sex tjejer, varav en bor i London och resten i Bukarest, tog ledigt denna helg för att bara vara, shoppa, sightseeing, äta god mat och så ha trevligt så klart.
Allt har blivit uppfylld med råge!
Många härliga minnen såsom "What ever tickels y´alls fancy", "Sirin (en av tjejerna blev kallade så istället för sitt eget namn, vi antar att det är något turkiskt, så är det någon som kan turkiska får ni gärna säga till)" " Shisha - eller Shitshit som vi numera kallar det"
Helt enkelt en "Sex in the City" som min svärfar så fint uttryckte det.

I fredags firade vi en födelsedag. Det gjorde vi på en restaurang med utsikt över Bosporen och kanongod mat.
Lördagen började vi med en bönestund inne i den Blå moskén som var så stor och grandios att vi fick plats allihop.

Därefter tog vi oss en tur med guide inne på Aya Sofia. Tur var det att vi stötte på guiden eftersom kön in dit var ringlande lång och det började självklart att regna. Guide är att rekommendera när man besöker detta ställe eftersom vi fick reda på en hel del som inte annars hade varit uppenbara. Tex att Minarettornen murades på byggnaden när den gjordes om till moské. Att dörrarna är original och att man bara tog bort en del av korset. Att man efter 200 år upptäckte att altaret faktiskt inte var vänt mot Mekka utan några grader till österut så man fick flytta på det lite.
Inne i museumet trängs alltså både Jesus och Allah, vilket är den enda platsen i världen det gör (iaf enligt guiden) och det är helt klart värt ett besök!

Resten av dagen, efter en riktigt turkiskt lunch med äpplete, pannkakor och kebab, spenderade vi till att pruta och så pruta lite till. Vissa mer än andra och min rumskamrat fick köpa sig en till väska bara för att få med sig sakerna hem....Där ligger jag i lä!

På kvällen åt vi, återigen (!), turkiskt. Maten kom in i ett lerkrus på en stor eld och var absolut hela restaurangens höjdpunkt den kvällen.
Därefter tog vi oss vidare till en annan bar där några av oss stannade in på morgontimmarna.
Vi beställde in några "shitshit" för att vara riktigt lokala (tror dock inte att någon köpte det), det dansades turkisk dans, vi träffade en hel del svenskar och så en och annan amerikan som vi umgicks med. Och så drogs det på smilbanden hela kvällen.

Dagen efter var det sisådär med smilbanden då vi var väääldigt trötta och inte blev det bättre av att vissa var mer hurtiga än andra och sprang Istanbul marathon.
Själva besökte vi en och annan basar till och gjorde lite sista minuten shopping och så besökte vi dessutom Topkapipalatset som också var väl värt ett besök.

En helg att minnas helt enkelt!
Rasnov, Brasov och Sighisoara - Roadtrip

För att inte enbart sitta hemma när killen hade ledigt från skolan passade vi på att ta en tur runt om Bukarests omgivningar.
Först blev det turen förbi Rasnov, en liten ort som innefattar ett gammalt citadel som ligger högt uppe på en kulle och blickar ut över byn. Nämndes första gången under 1300talet och var en stor del i Transylvaniens försvarsmekanism. Läs mer på http://www.romanianmonasteries.org/romania/rasnov-citadel

Därefter tillbringades kvällen och natten i den intilliggande staden Brasov. Stötte där på väninnan M med barn och så hennes pappa, så vi fick en trevlig kväll tillsammans. Dock var natten inte  den bästa. Vi frös så vi skakade. Hade tidigare skruvat ner värmen i lägenheten vi hyrde och sen lade värmen av totalt och varmvattnet. På morgonen upptäckte vi dock att vi hade bara kunnat göra en omstart!
I Brasov, som grundades 1211,  strosade vi mest, tittade på den sk Svarta Kyrkan, den största gotiska kyrkan i Rumänien som dessutom innefattar en av de största orglarna i östra Europa . Där inne har den en av Rumäniens bäst bevarade och omfattande handknutna mattsamling. Faster I; du hade gillat det! Läs mer om Brasov på http://www.romaniatourism.com/brasov.html

Den sista anhalten för vår resa fick bli Sighisoara som finns med på UNESCOs världsarvslista. Nio torn omringar den gamla delen av staden som fortfarande är helt intakt med kullerstensgator, kyrkor och andra sevärdheter. Det är även Vlad Tepes (draculas) födelsestad. Dock är det inte så mycket av det som återstår då huset numera innefattar en restaurang.
Vi besökte "klocktornet", ett vapenmuseum, en kyrka och P smakade en "istermacka". Sighisoara är också en av de sju "Siebenbürgen" som grundades av de tyska saxarna. Läs mer på http://www.romaniatourism.com/sighisoara.html
Även här hade vi turen att springa på killens bästa polare med familj, så en mycket trevlig kväll på restaurang tillbringades med dem. För övrigt en av de bästa måltiderna jag ätit för bara 30 kr!! Grillad kycklingfilé med ungsbakade rotsaker och tillhörande dijonsenapssås, Smarrigt!

Transfagarasan och Sibiu

Top Gear har gjort ett reportage kring världens mest häftiga vägar. Transfagarasan i Rumänien är alltså en av dem.  Vägen slingrar sig högt upp i bergen, ca 20 mil från Bukarest, på 2100 m höjd. Mamma var så rädd i bilen att hon ropade minst 20 ggr att det gjorde ont i hennes ben och att jag bör svänga ( även om vägen inte gjorde det)
Det är iaf en mycket häftig väg och vi fick uppleva både snö, sjöar och annat. Lite bildbevis här

Vä framme i Sibiu fick vi en glad överraskning om en mycket trevlig stad, också kallad Hermannstadt. Alltså en gammal stad med tyska influenser och mycket av informationen i staden är både på rumänska och tyska. Sibiu var kulturhuvudstad 2007 och jag kan förstå varför. Många kulturella upplevelser på alla plan, en ordnad och trevlig stad i alla bemärkelser, så här kommer bildbevisen, och glöm ej att göra denna stad rättvisa med ditt besök....

SOMMAR SVERIGE

Återkommit till lite sol och värme i Bukarest, minst 34 grader varje dag och inte minst ett dopp i poolen varje dag. Ändå är det skönt att säga att vi har varit på semester i Sverige. Jag och barnen fick ynnesten att vara där i hela 6 veckor.
Vi har våldgästat våra föräldrar på resp sommarläget. Men på ngt vis tror jag inte att de har misstyckt.
Mycket har hunnits med, bad med simskola, cykling, avkoppling, minigolf, femkamp, shopping, utflykter, vapensmide, tatueringar, Stockholm och Gröna Lund, Astrid Lindgrens värld. Ja frågar du barnen har de haft en kanonsommar. De har inte sett röken av dåligt väder eller regn, nej de har förmågan att se det de vill se.
Några bilder från årets semester kommer här

______________________________________________________________________________

BULGARIEN

Första helgen i maj drog vår familj och ca 10 andra polska familjer till Bulgarien. Ett hotell med all inclusive-tema. Vi var ute i mycket sent tid och fick ett stort rum, med bästa utsikten mot havet och fick betala hela €180 för hela helgen. Dyrt.....
Barnen hade mysigt på stranden, de badade i poolen som sanna nordbor (såg knappt någon annan bada när det bara var 25 grader i luften)
Vi åt god mat i hotellets restaurang, satt i hotellbaren några gånger.
P sjöng självklart karaoke på lördagskvällen, fick stående ovationer och fick med sig en flaska vin hem som hotellets uppskattning.

Hit kommer vi nog att åka tillbaka igen.

BELGRAD, Serbien

I och med att vi inte orkar åka hela vägen till och från Österrike passar vi på att ta lite semester i semestern och stannar i Belgrad på både upp och ned vägen.

Belgrad är en trevlig gammal stad och mycket ljusare, renare och bättre ordnat i staden än vad Bukarest är. Det jag gillar ( det lilla jag sett) är att det finns trottoarer, gågator med shoppingstråk och  många sightseeings attraktioner mitt i staden som är väl skyltade.
Staden är uppbyggd i bergen vilket gör att det är vackra vyer runt omkring och det finns många grönområden (enligt de lokala iaf) där man kan sporta bland annat. Många restauranger finns också beläget precis vid Danuben, så det är mysigt att sitta vid floden för en liten supé.
Lite bilder från Belgrad kommer här, tillsammans med bilder från vår middag med en kollega till maken.

_______________________________________________________________________________
 Har ju helt glömt bort att uppdatera denna sida med resan till Bulgarien.
Vi hade en supertrevlig helg. Tack vare mig kom vi också iväg. Det var inte alldeles självklart. De andra ville nog gärna stanna hemma, men min envishet tyckte att det minsann kunde vara skoj att se ngt annat än bara Bukarest hela tiden.

Det tog sin lilla tid att ta sig till Veliko Tournovo, på vissa ställen var det tom ännu värre ställt med än i Rumänien.
Det som jag tyckte var det bästa var iaf maten. Helt superb bra och dessutom mycket mycket  billigt. Även om den inte kom i den ordningen som vi är vana vid, som svägerskan påminde mig om, så lärde vi oss det efter hand.
Vi kollade runt på staden vi bodde i, tittade på en gammal fästning där killen fick leka riddare, åkte till en annan liten by där vi hälsade på några nunnor. Men mest åt vi nog. Ja så badade vi en gång också.
På vägen hem åkte vi inom Metro för att handla lite. Bland annat bulgariskt yoghurt.....det är gott minsann.

______________________________________________________________________________
Nu har vi planerat in vår resa till Sverige under julen. Kommer vara hemma i nästan 2 veckor.
Synd bara att vi inte hinner hem för att inhandla alla julklappar...innebär ju att vi måste införskaffa oss det här nere. Sen är ju frågan...ska man ta med sig julklapparna som vi handlat till barnen för att sedan ta med dom ner till Rumänien igen??
Det tål att tänkas på.....

Det här önskar vi till jul....

OOOPS FEL BILD....

Förra veckan begav jag och mina kollegor oss iväg på en planerings dag. Förutom att planera hade vi även stämt möte med borgmästaren av en liten by som en av kollegorna kommer från. Självklart blev det även tid för lite sightseeing.

Tidig morgon och upp i ottan. Ja så kändes det iaf. efter att knappt ha fått sova för den lilla marodören "dottern".
Eftersom det inte går att beställa taxi till en viss tid i detta land, tog jag det säkra före det osäkra och beställde Ikeas chaufför till dörren.
Punktlig var han och jag hann i god tid till flygplatsen.
Efter en timmes flyg var vi framme i Satu Mare, Maramures

Satte oss genast i en buss och Off we went.
Vi hade ett gediget schema framför oss. Tider punktligt utsatta, många ställen att se. Jag funderade läge och väl på hur vi faktiskt skulle klara av att hålla tidsschemat. Speciellt med dessa vägar....
 Behövde visserligen inte fundera så mkt på själva tidschemat för det var uppenbart att vi hade med en erfaren förare att göra. Gasen stod i botten för det mesta. Vi som satt bak i bussen hade mycket skoj. Har ni provat att åka snabbt i en minibuss på mycket dåliga vägar? Inte? Gör det.....då behöver ni inte åka till Grönan eller dyligt. Man lyfter ur sätet....minst sagt.
I övrigt är det ett mycket fascinerande landskap att åka genom. Så vackert och det är verkligen kontrasternas land.
Har under denna resa för övrigt fått reda på varför det är sådana
stora konstraster.
Husen som är nybyggda, fina och i mångt och mycket inspirerade av väst beror helt enkelt på att det är rumäner som utvandrar till andra europeiska länder för att jobba. Barnen stannar kvar hos mor-/far föräldrar och föräldrarna bygger bland annat hus för de pengar de tjänar....

Vår första anhalt på redan var Merry Cemetery.
Vad det är kan ni läsa här

Nästa stopp blev vid (förmodligen)Europas högsta träkyrka. 56 meter upp i luften och den byggdes under 90-talet som hyllning till en kyrka som fanns i Ukraina som revs efter 2:a VK (om jag förstod det hela rätt)

Lagom till lunch hamnade vi på ett kloster i Barsana. God mat blev vi serverade. Och nu vet jag var vi ska hitta de där goda, möra bitarna kött/kyckling. Landsbygden!
Spännande traditionell "brödbit" blev vi med serverade. Som ett pitabröd med inbakad salt ost och dill. Knasigt, men gott.
Efter lunchen tog vi några steg på den heliga marken där maten smälte undan gott.
Vyn var dessutom helt "out of the world" Ska man någon gång komma till ett ställa för att hitta sig själv är man på helt rätt plats!!!!

Sen följde ytterligare lite tid i bussen innan vi hamnade på borgmästarens kontor. Eftersom han var upptagen i möte bad han oss att titta in på kontoret och invänta honom (hade väl aldrig hänt i SE)
Mötet var snabbt avklarat, men efter en öl på gatan fick vi det höga nöjet att ha honom till bords på kvällen igen. Då var det desto mer frågor som besvarades.
Ska inte gå så djupt in på det, men klart är att många små byar/städer utanför Bukarest har det otroligt svårt. Det är inte mycket pengar som kommer till de lokala skattkistorna, knappt att de har råd med sjukhus, skolorna och än mindre att investera. Börjar så smått ana lite "Robin Hood" tema.

Dagen efter hade vi, förutom flygplatsen, ett stort mål i sikte. Vaser Valley och tåget....."Chu chu.."

Tåget var ett gammalt veddrivet ånglok som gick i sakta mak genom Vaser Valley, nationalpark.
Lika vackert som det var runt omkring, lika trevlig hade vi inne i vagnarna. Fredagsfika hade kollegans mamma ordnat till oss, kaffe och hembakta kakor (traditionellt rumänska så klart, bland annat Cozonac)
 Tåget går längs med floden där man brukade frakta timmer uppifrån bergen. Det var tyskar som kom hit för några årtionden sedan som brukade skogen och skeppade hem timret.

På vägen hem efter lunch ute i skogen fick vi lift med ägaren till tågrälsen. Han var ute på inspektion med  några investerade när de kom förbi. För att vi inte skulle bli sena till flyget (chauffören hävdade att vi nog skulle behöva fler timmar tillbaka än vad som var utsatt) hoppade vi på deras tåg och lät de andra turisterna vara kvar. Vilket lyckokast. Vi hade mycket trevligt där på, även om vi inte pratade så mycket rumänska direkt. Men det behövs inte när det fanns en bar ombord...... (en öl kunde slinka ner, det var ju faktiskt fredag)
Behöver jag sen säga att flyget var försenat?!

Befinner oss just nu på resa till vårt förlovade land och hemland. Det är ju konstigt att vi som egentligen befinner oss närmre Medelhavet väljer att åka till kalla (ja inte de här senaste dagarna då) Sverige på semester under sommaren, när alla andra väljer att åka från just samma land?!
Men Sverige är bra fint och när man varit borta ett tag så uppskattar man det man har på ett helt annat sätt. Säg den som egentligen inte vill åka hem efter att ha varit borta ett tag!

Finfina Sverigekusten....kan man ju inte vara utan!

Men tänk om man kunde få vara här med.....Härliga Maldiverna! En drömsemester för min del!

Bergen....

Fredagen började så där bra. Byta lampa på bilen behövdes (som nämnts till mannen för några veckor sedan) men dagen då vi skulle åka var "kanske inte den bästa". Men klart att det skulle göras samma dag. Kan väl säga att jag inte var precis glad den dagen.....just med tanke på att man vet hur lång tid allt tar att åka till och vi skulle en bit upp i bergen och dessutom göra avstickaren till vingården, som vi egentligen heller inte hade en aning om var den låg.
Nåja, till slut kom vi iväg, bara för att hamna i låååååång bilkö, självklart....och det gjorde heller inte mitt humör mkt bättre.
Efter mkt om och men, lite väglunch, lite felkörningar kom vi i alla fall fram till vingården - Vinterra.
Och helt plötsligt befinner vi oss mitt i en rundvandring och föreläsning om hur de gör sitt vin. Det som var speciellt här var att de odlade inte sina druvor själva, utan köpte upp från druvodlare som sedan fick vin som betalning. Allt går om man vill.
Vinprovning fick vi också, och så självklart köpte vi med oss några flaskor hem (några=T & A, vi några fler)

Efter biltur genom berg och regniga (åskskurar) dalar så var vi iaf framme på hotellet i en liten by som kallas Azuga. Runt om oss var det berg, berg och åter berg. Landskapet är precis som i Österrike, ja det jag kan likna det med iaf, och även husen påminner mkt om alpstugorna. Vägarna upp i dessa berg var lååångt mkt bättre än de i västra Rumänien. Man kan undra hur de fördelar pengarna inom landet?! och vem det är som styr över vägarna. Ngn som vet?

Efter en god frukost på lördagsmorgonen bar det av till Draculas slott (ja vi låtsas iaf).
Korsa och köra genom mer berg, svindlande vägar men fantastisk utsikt. Jag tror nog aldrig vi riktigt kan förstå hur det är att bo i sådana trakter, än mindre bygga varken vägar eller hus i alla dessa backar.
Vi mötte självklart också både det ena och det andra i dessa backar....

Väl framme vid Bran och slottet möts vi av den största kommers ni bara kan tänka er. Klart att alla i den lilla byn vill vara med att sko sig på alla turister som behagar att åka genom bergen för att titta på ett litet slott, som egentligen bara har varit i kungahusets ägo, där Vladen himself bara ska ha, möjligen, sovit en natt.....
Men fint var det iaf. Beläget på en hög kulle och blickade ut över hela Bran. Mycket sniderier, hemliga gångar, innergård med en numera önskebrunn. Och idag är det alltså ett museum och var möblerat ung. som när kungafamiljen bodde där. Läckert, läckert.

Efter en välbehövlig lunch drog vi vidare till medeltidsstaden Brasov. Dit hittade vi också utan problem och "gamla stan" där var otroligt fint. Bättre än i Bukarest måste jag säga. Ett stort torg där uteserveringar trängdes med varandra och sen ett litet stråk med affärer och ännu mer uteserveringar.

Mysigt, mysigt och jag kan tänka mig ännu mer mysigt om man hade slagit sig ner där och avnjutit lite mat. Men vi orkade inte utan åkte tillbaka till hotellet för lite barnbad och middag där.

God middag som för min del bestod av räkor i het sås till förrätt, och gös (tror vi) till huvudrätt. Till det slank det ner vitt vin. Efter en chokladfondue (som bara de vuxna åt, barnen tackade faktiskt för sig) skulle vi försöka lägga barnen och fortsätta prata på T&A balkong.
 Medans vi damer åkte upp med barnen till rummet, köpte herrarna lite förfriskningar i baren.
Barnen i säng, vi på balkongen och fram kom "dunken" med vin....! Huset vita vin kom tydligen i stora dunkar och hälldes upp i vinkaraffer. Men vi fick det i 1,5 liters flaska eftersom vi nu skulle upp med det på rummet.
Morgonen efter var det någon smart typ som konstaterade, efter lite aspirinknaprande, att vi tydligen hade inmundigat 4 l vin (vem var det som höll räkningen?) och lite öl för någon annan.

Fortsättningen på söndagen så åkte vi igen mot Bukarest och stannade till i Sinaia och slottet Peles. DET var en syn må ni tro. Så vackert, så vackert. Och sen ska vi ju inte tala om inredningen!!! Utmejslade trädetaljer genom hela slottet som var inte så litet! Vi tog dessutom bara den lilla turen. Det var bibliotek, salonger, turkiskt rum, middagssalonger m.m. Ja, det går inte att beskriva, man måste uppleva det!

Sen åkte vi faktiskt bara tillbaka till Bukarest, orkade inte gå mer i den lilla staden. Det blev dopp i poolen istället som äntligen blivit varm och det avslutades med en härlig middag från Kumar´s Palace-Indisk mat!
Då har vi äntligen bestämt oss.
Vi ska åka till en liten by som heter Sinaia som ligger uppe vid Prahova Valley (regionen), eller "Pearls of the Carpathians"  som det också heter. Byn ligger tydligen som ingång till Karpaterna och dess magnifika bergsområde. Här finns det en mängd olika slott som står på agendan. Bland annat slottet som tillhör kungafamiljen och ett av Europas bäst bevarade och finaste.
Sen ska vi också besöka Bran och Draculas slott. Som egentligen inte alls är det, utan en skröna som några bönder hittade på för att tjäna lite pengar. Vladen har möjligtvis sovit där en natt under sin krigsgång, men mycket mer är det tydligen inte.
Ett besök till Brasov, en medeltidsstad, ska vi också hinna med innan besök på vingårdar. De är däremot svårare att hitta. Men jag har nog luskat rätt på någon.
Här följer lite infosidor om ovanstående;

_______________________________________________________________________________________

Snart dags för besök.....
Då vill man ju visa en del av landet. Killen vill åka till Transylvanien. Han är helt insnöad på Draculas slott. Kanske ska man ta sig en tur dit! På vägen till Österrike körde vi ju genom Karpaterna (bergen i Rumänien) och det var väldigt vackert bara längs vägarna. Synd då att man varken hade tid eller ork att titta sig mer omkring.
Börjar kolla runt lite just för tillfället vart man skulle kunna åka på lite dagsutflykter. Vingårdar finns det en hel del av och Draculas slott ligger ju också inom räckhåll.

Någon som har några förslag?