tisdag 6 september 2011

Fortfarande

Kan jag inte låta bli att bli förundrad över logistiken i detta land.

Igår var det som de flesta vet måndag. Måndag är den dagen då man kommer tillbaka från helgen till jobbet, de flesta är utvilade, kanske någon har haft semester och så vill man bara till jobbet, kanske för att vara ute i god tid, så man hinner med det man inte hann med på fredagen för att man då bara ville hem. Nåja, nog om det....
Vad gör man då här?! Ja inte är det planering av arbete iaf. Vägarna här är ju som ni tidigare hört, inte de bästa. Få "lines" i förhållande till antalet bilar, så naturligtvis måste man ju uppta minst en av dessa för att tömma soptunnorna och dessutom stå med flertalet lastbilar för att vattna träden längs med vägarna och det MITT I RUSNINGSTRAFIK. Och jag som hade måndagsmöte prick kl 9. Som tur är är jag vän med gaspedalen, så jag hann ändå.

I övrigt så har den lilla damen gått å blivit sjuk. Feber står på agendan, så det är inte mkt liv i henne nu. Skönt att man har en nanny som vi litar på, för det verkar inte gå ngn nöd på henne på dagarna. Fortfarande så är det dock jobbigt att lämna.

Killen har idag gjort sin första hemläxa. I skolan jobbar de just nu med bokstaven C, så vi har idag gått runt i lägenheten och kollat efter saker som börjar på c.
Och vad är det då undrar ni kanske. Ja det undrade jag också i början. Helt slut var det uppe i hjärnkontoret minsann. Tog ett tag, kom sen på "computer". Ok, så långt så bra. Kom sedan på "chair". Ok, bra....men nu var det ju så att vi skulle komma på saker vi kunde ta med till skolan. Då blev det ju genast mkt svårare.
Efter en stunds ihålighet som inte ville ge med sig fick vi konsultera killens första, egna lexikon. Kanonbra att ha i dessa lägen. Då gav det med sig till slut....Det finns ju en hel del här hemma som börjar på c, och så säger men det vanliga "jamen just ja"
Några exempel - "clock" "corn" "chalk" "crackers" "cauliflower" och så den bästa av allt "child". Den sistnämna kommer ju alltid till skolan. Och så var den läxan fixad =)




2 kommentarer:

  1. Stackars lilla A. Det är jobbigt med feber. Men hon såg ändå ut att ha det mysigt med den lilla vita katten. Vad spännande för L att få hemläxor, det brukar uppskattas i den åldern, men avtar lite längre fram! Kul även för mamma och pappa att få gnugga geniknölarna lite. Men varför tog ni inte cat. Jag är säker på att L med glädje tagit med sig en av katterna till skolan. Kramar från Mormor.

    SvaraRadera
  2. Jag säger som Mormor -" stackars lilla A"! Hoppas hon blir bra snart. Tänk att L redan är så stor att det är dags för läxor. Var tar tiden vägen? Det känns inte som så länge sedan han föddes.Beträffande det där att ta sig till jobbet och att komma i tid- Det är väl inget problem för dej. Du kör ju som en äkta rumän! Det hade varit värre för mej.Hade väl aldrig kommit till ngt jobb. Om jag inte skaffat privatchaufför förståss!!!!! Kramar Annette

    SvaraRadera