lördag 2 juni 2012

Olagliga DEL 1

Så har vi upptäckt att vi varit olagliga i över ett år.

Bilen som vi har kört har saknat försäkring i 3 månader och vi har inte stått som registrerade ägare sedan vi köpte bilen och vi har tydligen också missat vår besiktning på bilen.....
Snacka om att vi har haft tur att vi inte har blivit stoppade av polisen. Visserligen är det inte försent ännu, men nu har vi iaf lyckats åtgärda två av sakerna.

Detta lilla missöde upptäcktes för en vecka  sen när vår nanny blivit stoppad av polisen och vi gick igenom våra papper som då inte var iordning.
Försökte den dagen åtgärda vår försäkring som vi tydligen inte hade (ja även i Rumänien måste man ju så klart ha en trafikförsäkring)
Vår försäkringskontakt upptäckte då också att bilen inte stod registrerad på oss. Så då kunde vi eg. inte teckna nån försäkring......efter mycket möda och stort besvär lyckades jag iaf få till en trafikförsäkring vilket är obligatoriskt när man ska registrera bilen i sitt namn.

Så vad var vi nu tvungna att göra, en försäkring rikare men med fortsatta ägarbekymmer.
Ja det var inte lätt att lista ut, inte ens för rumänerna själva. Tog hjälp av kollegorna på jobbet som sökte på internet, ringde en massa folk osv. Efter 2 timmar stod det klart......

Första delen är att teckna försäkringen (mycket krångligt eftersom vi inte är ägare, fick bara trafikförsäkring)
Andra delen är att åka till RAR (Registrul Auto Roman) för att få ett certifikat på att det är rätt bil vi har köpt. För er som kommer ihåg var detta något jag redan gjort förra året. Men det var inte slutet på ägarbytehistorien, nä bara början, och detta certifikat gäller tydligen bara i 60 dagar.......

Så nu har jag ännu en gång varit där. Tid bokad till 14,00. Supervarmt självklart och det var kö, kö, kö i denna värme. Klockan 15 kom jag så äntligen in i hallen där inspektionen skulle vara.
Inspektören går upp till dörren, säger ngt på rumänska, jag svarar att jag inte kan mkt rumänska, han rycker på axlarna och går sin väg. Ingen ger ngn notis om mig på ett bra tag. Då blir jag arg, stormar ur bilen och säger på bästa rumänska att jag faktiskt hade tid kl 14.
Då tog det äntligen fart och inspektören som bara ryckt på axlarna börjar prata lite engelska.
Efter mycket om och men får vi klart på pappersarbetet  att vi ska ha ett nytt certifikat för ägarbyte, han bara skakar på huvudet när han inser att vi inte gjort detta på över ett år. Han uppdagar också att vi inte har gjort vår inspektion (bilbesiktning) och den gick ut augusti förra året. (han skakar på huvudet igen och jag kan höra hur han tänker jäkla utlänningar)
Jag går och betalar mina avgifter i kassan, får mitt stämplade kvitto, får bilnyckeln och han säger att jag ska parkera bilen och gå in i kassan igen.
Snällt lyder jag hans råd.....efter en hel del väntan i kassan får jag äntligen mitt nya certifikat och en klisterlapp som säger att jag har gjort min bilbesiktning.

Två timmar tog detta spektakel.....skitsystem. Tacka vet jag Sveriges mycket effektiva ägarbyteslapp!
Detta var ju också bara början.....återstår en hel del som jag ännu inte tagit tag i......!!! Hur ska det sluta?
Jag ska aldrig mer köpa bil här nere, och tänk de som bor här och måste stå ut med detta spektakel till byråkrati?!
Irriterad är bara förnamnet, tålamod är efternamnet.

Detta är resultatet efter mina timmar;






2 kommentarer:

  1. Har sagt det förrut och säger det igen - FLYTTA HEM!!!!!!!!! Verkar vara mycket som fungerar katastrofalt i det landet. Det lustiga är att det pratas så mycket om svensk byråkrati! Jag säger bara en sak- Sverige är fantastiskt på de flesta områden. Kram svärmor

    SvaraRadera
  2. Underbar byråkrati! Just nu är vi i samma land men vi befinner oss i Iasi och vi ska genomgå omregistrering av bilen. Ser fram emot detta spektakel ;) Hoppas allt löser sig med er bil!
    /Karin

    SvaraRadera