onsdag 6 juni 2012

Olagliga, mellan DEL 1 och DEL 2

Detta börjar likna en fars och jag hoppas att den ska sluta snart.
Dock har jag inte en aning om hur och jag börjar snart luta åt att ta till sådana medel som de ska bekämpa här, dvs mutor, just bara för att bli av med detta problem som vi inte verkar finna någon lösning till.

Efter att ha fått hjälp av min kollega så fick jag reda på att efter RAR (certifikatet för rätt bil) så var det två skatter som var tvungna att betalas och originalkvittona ska visas upp hos Polisen för att där göra ägarbytet.

Dessa två skatter ska betalas hos CEC Bank, dvs den statliga banken där man betalar alla sina skatter och det är bara där man kan betala.
Efter att ha letat efter denna bank 2 dagar (på den adressen som stod på deras hemsida) och inte funnit den, ringer jag banken. Person nummer 3 talar om för mig att jag kan betala på vilken CEC bank som helst men kunde inte säga till mig var de låg. (hade tidigare fått reda på att jag bara kunde betala på den bank jag tillhörde)
Idag fick jag hjälp igen av min kära kollega för att för en gångs skull få reda på rätt adress.

Den infon hon då fick var en helt annan adress än vad som finns på deras hemsida (!) och att jag bara kan betala en av skatterna (tror det var bilskatten) hos dem, men kunde gå till vilken som helst oavsett var jag bodde. Men den andra skatten (för ägarbyteslappen) den var jag tvungen att betala hos något lokalt skattekontor för juridiska personer = Trezoreria
Efter lite letande på internet hittade vi kontoret och min kollega ringer bara för att kolla.

Den infon hon fick då var att där kunde jag minsann inte betala skatten för ägarbyteslappen. Den ska jag betala på stadshuset för mitt område där jag bor.
Nej där ska jag bara betala skatten för utsläppp (ny skatt!)
Och för att betala den skatten måste jag åka till Trezoreria, men då till administrativa avdelningen där de utifrån bilens papper, ska räkna fram skatten. Sen får jag betala den.

Så....nu är det 3 skatter jag ska betala på 3 olika ställen. Och fortfarande vet jag inte var CEC banken är, för den fanns inte på adressen som de uppgav!

När ska man ge upp och när ska man bara ge efter för systemet?!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar