onsdag 11 april 2012

Läkarbesök

Idag har jag och lillkillen skyndat till läkaren på morgonen. Ringde halv åtta och halv nio och halva staden senare var vi på plats. Trodde aldrig det skulle gå vägen. Speciellt inte i en stad där det kryllar av bilar och inga parkeringsplatser.
Att jag sedan gav bilnyckel till en, för mig, helt främmande man med ett snöre om halsen där det visserligen stod Regina Maria (sjukhuset) hör inte till.

Väl inne hos läkaren undrade hon självklart varför vi var där.
Berättade om symtomen; ont i halsen, mkt svullen och röd (hade självklart konstaterat halsfluss med min ficklampa och google) samt att han feber.

Sen kommer det märkliga som alltid inträffar på läkarbesök här;
Man undersöker allt som inte har med det jag berättat, dvs halsen...
Nej idag gick vi igenom andningen, tryckte på magen ( invärtes något antar jag), hörde efter om avföring (vad har det med min sons hals att göra??), kollade öronen, vägde
Till slut kom vi till halsen där han fick gapa i en sekund.
Japp halsfluss.....

Kan inte låta bli att undra om tillvägagångssättet är bättre här där man "grundligt" gör en allmän undersökning av alla olika tillstånd (antar för att utesluta vissa saker) eller om det är bättre i Sverige där man går direkt på anledningen av besöket (har inte varit med om många sådana här undersökningar tidigare iaf)??

Du som är läkare får gärna kommentera ovanstående......ja ni andra med förstås så vi kan komma till lite konsensus om varför detta sker?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar