onsdag 23 januari 2013

Skolshopping

Den senaste veckan har jag varit på skolshopping. Dvs varit runt på lite olika skolor i området för att se var lilla A möjligtvis kan tänkas börja.

Det finns gott om olika internationella skolor i Bukarest, stora som små.
Vissa av skolorna har brittisk agenda, några amerikanska, ibland lite blandning å så en släng av rumänskt också.

Efter att ha besökt 4 stycken kan jag lugnt konstatera att två är helt uteslutna. Vi har inte samma synsätt i många av frågorna som ställdes. Det kan tyvärr sägas att ingen av skolorna är "perfekta", det finns ju alltid nått man inte tycker om. Men det är rätt bra att ställa dom mot varandra och göra en grundlig jämförelse....

Kan nämna att man inte gärna går ut i dåligt väder såsom mer än -5 grader, regn (ösregns sa de, men jag tror att realiteten säger regn) etc. Alltför ofta är det små rum, typ 15m2, som ska inhysa en hel klass (12-15 barn). Alla skolor utom en är inhysta i villor vilket gör parkering nästintill omöjlig, lekplatserna är på en plats som skulle kunna motsvara en radhusbakgård.

På två av skolorna är det obligatoriskt att varje termin lämna in en lapp från doktorn som säger att barnet är friskt (dvs inte har någon pågående infektion eller förkylning) Har dock hört fr min kollega att doktorn inte ens undersökte eller träffade hennes barn innan han skrev under. Men lappen måste de ha, annars släpps de inte in.

Fick också höra på en av skolorna att de undervisar till 80% på engelska, men de har vissa aktiviteter på rumänska resterande 20%. Problemet var att när vi var där hörde vi enbart rumänska....

Absolut ett krav på 3 av skolorna att sova (nåja en nöjde sig med vila) och på en av dem skulle barnen dessutom byta om till pyjamas! Vila i all ära...det är ett måste för barnen för att orka med, men hur var det att se till den lilla individen?

Fick också lära mig att barn blir KONSTANT UTTRÅKADE EFTER 20 MIN och behöver ständigt något nytt att göra. Den skolan kunde heller inte förklara hur de bedrev en pedagogisk lektion med tex matte som tema. Om barnet intresserade sig för något, klossar tex, skulle fröken vara där och ge barnet precis det den behövde. Barnet kanske jobbade på det i 2 veckor och så lärde dom sig det.....
Jaha..vad? och hur? lärde dom sig ngt ?

Fick också lära mig att barnet blir sjukt under det första året. Det är normalt. Men jag måste betala ändå. Det är också många föräldrar som håller sina barn hemma under ett antal veckor så att de inte ska blir sjuka, men de betalar fullt ändå. Barnet blir sjukt, inga undantag, det är så.....

Nåja....det är många saker som är bra också och inte bara som ovan. Kan dock nämna att de skolor som hade dessa ovan nämnda synsätt kommer inte få min lilla dotter i sin skola iaf.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar