onsdag 14 november 2012

Punklighet

Jag avskyr när folk kommer försent.

Dock är jag själv lite av en tidsoptimist, men det spelar ju ingen roll.
Det jag säger att jag ska göra händer ju allt som oftast i alla fall och för det mesta inom utsatt tid.
När jag kommer för sent är det oftast på grund av yttre faktorer som jag inte har kunnat räkna med.

Nu ska jag ju inte säga att det bara beror på andra, men nog är det irriterande när man råkar ut för andras icke punktlighet.
Här i landet är man mycket mycket mer av tidsoptimister. Eller rättare sagt, man har ingen respekt för andras tider.

* Vatten leverans; Ska komma två gånger i månader. Ibland (rätt ofta ca 50% av gångerna)  dyker de inte upp. Någon gång fick jag höra att vi inte var hemma....(?)
Kommer de måste man vara hemma "någon gång" efter kl 16. För vi har ju inget annat för oss!

* Fix med huset; Internet har strulat några gånger och då har vi självklart ringt efter assistans eftersom de inte kunde lösa problemet över telefon.
En helg skulle det komma några tekniker, innan klockan 12 hade de lovat.
Vi väntar och väntar, skulle snart åka iväg på en liten utflykt. Ingen dyker upp....så klart.
När klockan är 13 ringer vi vår kontakt. Får självklart inte tag på honom. Klockan 14,30 dyker de äntligen upp! Och så tar det över en timme och lösa problemet.
Vi kommer inte iväg på vår utflykt men vi får vara glada för att internet funkar.
Får sedan ett mess från vår kontakt som säger att teknikerna fått ngt problem och att de nog kommer innan kl 15. Tack!

* Affärer; frågar man efter någon hjälp får man alltid vänta.....minst 10 minuter innan "rätt" person dyker upp.

* Trafiken; jag är störst, bäst och vackrast. Jag åker först för jag är viktigast-attityden gäller för alla bilförare.

* Övrigt; säger man en tid så måste du lägga på minst 30 minuter för att det ska vara sanning.....

Finns säkerligen mycket mer intressanta saker att lägga sina funderingar på.....men nog är det irriterande så säg. Tänk om vi skulle leva som de i filmen "In time" där tiden var hårdvaluta och tog den slut....ja då dog de. Då kanske man skulle tänka om och värdera och respektera andras tid mycket mer?! eller ?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar