måndag 3 september 2012

Födelsedagskalas * 2

oj vad vi hittar på mycket, så mycket att jag glömmer bort att uppdatera mig själv här.

Sedan förra veckan har jag äntligen fått mina nya naglar, kostar en bråkdel mot hemma i SE. Vår nya vän från Norge meddelar att klipp, tvätt, fön pedikyr och manikyr kostar 1800 kr i Norge mot 600 kr här, vilket gör att det är värt en resa bara för det. Något att tänka på i det svenska gamla höstrusket.

Killen har börjat med läxor. Läsläxa varje dag och förundrar blir jag också varje dag eftersom jag undrar när han lärde sig läsa varje dag.

Han har också varit på den gamle tennisspelarens dotters födelsedagskalas. Denna gång hölls den på en torsdag, så det bidde ingen Dom Perignon för föräldrarna den här gången, eller kanske var det den rådande ekonomiska krisen som ställde till det? Barnen hade iaf skoj, de fick ansiktsmålningar, modellerade i lera, målade tavlor, lekte lekar hade disco och så var det uppträdande (konsert) av en av Rumäniens mest kända artister. Vet ej vem det var, men visst kände jag igen några av låtarna och mina kollegor visste vem det var. Dansare hade denne artist också med sig.......knappt påklädda sådana och så undrar vi var barnen hittar sina "rolemodels" idag. Nämnde jag att barnet fyllde 7?
När klockan var halv åtta på kvällen tyckte jag att det var dags att åka, då hade vi (jag) väntat i över en timme på att barnen skulle knäcka piñatan och äta tårta. Fick reda på att den där piñatan inte skulle hända förrän en timme senare så fick det vara nog. De har sannerligen helt annan tidsuppfattning än oss. Kan också säga att det var många trötta barn i skolan dagen efter.

I lördags var det fest hela dagen lång.
Vi firade skolans 50- års jubileum.
Dagen till ära fick vi se vad som hänt under dessa 5 decennier i små tält och nostalgin var hög hos besökarna. Inte minns hos barnen som fick tillbringa hela dagen på skolan utan att vara i klassrummen.
På kvällen var det dags för föräldrarna att själva bege sig till skolan iförd kläder som representerade ett favorit decennium. I brist på annat fick det blev 70-talet för mig. Mannen valde 80-talet.
Dansade gjorde vi en hel del och träningsvärken kom som ett brev på posten dagen efter.

Här kommer några bilder sen sist....









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar